En dag skinner solen også på en hunds røv af Sanne Munk Jensen

  • Navn: En dag skinner solen også på en hunds røv
  • Forfatter: Sanne Munk Jensen
  • Sidetal: 248
  • Forlag: Gyldendal

En dag skinner solen også på en hunds røv er Almas barndom set i bakspejlet – men det er også en fortælling om kærester og engangsknald og tosomhed og trekantsdramaer og caféer og kollektiver og alt det andet, som forsøder og forvirrer i Almas underlige og forunderlige liv.

Hvorfor tog hendes fraværende mor sit liv, hvad sker der med hendes lillesøster Amelia og kommer Tobi og Alma nogensinde til at blive et rigtigt par? Bogen handler om Alma, en pige der i nutid nok skulle forestille at være i starten af 20erne, der ser tilbage på sit liv, sit ikke helt så fantastiske liv på nogle punkter. Og alligevel sidder man somme tider med bogen og bliver helt glad, når hun er glad, for man kan altid mærke hvorfor.

Det her var en bog jeg slugte på tre-fire dage, og det er ret godt klaret af en som mig, der plejer at bruge mindst halvanden uge på en bog – fordi jeg ikke bare vil komme igennem den, men også forstå den. Men den her bog kom jeg ikke hurtigt igennem fordi den var kedelig, overhovedet ikke, men fordi jeg aldrig før har læst en bog hvor sproget flød så utroligt godt! Der er slet ikke sparet på detaljer i samtalerne, og det lyder så almindeligt dansk, at det er troværdigt. Sproget er til tider lidt frækt, men det er den nødt til for at give mening i historien om Alma. Forfatteren bruger også meget slang, fordi vi netop følger Alma i hendes teenage-år, men det lyder ikke som noget vi unge siger i dag – og Alma har en mobiltelefon, så det er i hvert fald ikke alt for mange år siden bogen foregår i. Lige dér synes jeg ikke det ramte helt plet, men ellers en utrolig god bog.

Jeg sad hele tiden og tænkte: “hvad sker der mon i slutningen?”, for der var ikke rigtig noget i bogen der gik op til en slutning, og så kommer den nærmest som et chok. Det kunne jeg rigtig godt lide, og det var overhovedet ikke til at tyde nogle stedet i bogen, overhovedet ikke! Men nu når jeg tænker tilbage på de steder i bogen der undrede mig, og som jeg gerne ville havde svar på, fik jeg jo så svaret på til sidst, og det hele går sådan op, så det giver mening. Selvom det her var en af de bøger vi skulle læse som lektie, kunne jeg faktisk rigtig godt lide den, selvom den lå langt væk fra de paranormale romancer jeg normalt læser 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Anmeldelser, Bøger og film. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar